Külmutatud köögiviljad

MIKS PEAKS SÖÖMA KÜLMUTATUD KÖÖGIVILJU?

Külmutatud köögiviljad on vitamiinide ja mineraalainete rikkad. Need ained säilivad külmutatud köögiviljades spetsiaalse külmutamistehnika tõttu. Värsketest köögiviljades aga hakkab vitamiinide hulk vähenema kohe pärast saagi korjamist. Näiteks Suurbritannia külmutatud toiduainete ühingu andmetel sisaldavad külmutatud brokoli, rohelised oad, spinat, herned ja vaarikad rohkem C-vitamiini kui kolm päeva seisnud värskel kujul samad toiduained.

Eriti hea on kasutada külmutatud köögivilju sügistalvisel ja varakevadisel ajal. Siis on meie poelettidel värske toodangu valik kesisem. Külmutatud köögiviljad on saadaval aastaringselt.

Tihti arvatakse, et külmutatud köögiviljades on kasutatud lisasäilitusaineid. Tegelikult see nii ei ole. Need ei sisalda säilitusaineid ega kunstlikke värvaineid. Seetõttu on need oma koha söögilaual auga ära teeninud.

Külmutatud köögiviljadest saab valmistada mitmekesise kõhutäie nii suurele perele kui ka üksinda elavale inimesele. Pereemad saavad mugavalt ja kiirelt tervele perele söögikorra valmistada ühest pakist, ilma et tuleks osta kokku erinevaid komponente. Üksinda elavad inimesed saavad aga toote pakist kasutada ära vajamineva osa ja ülejäänu tagasi sügavkülma panna. Oluline on pakend sulgeda õhukindlalt.

Külmutatud köögiviljad sobivad nii suppidesse, praadidesse kui ka vokitoitudesse ja hautistesse. Samuti saab kerge vaevaga valmistada vitamiinidest pakatava smuuti või lisada neid pirukatesse.

MIS ON KIIRKÜLMUTUSPROTSESS?

Kiirkülmutamise meetod leiutati 1924. aastal. Selle võttis kasutusele Clarence Birdseye, kes oli esimese külmutatud toiduaineid tootva ettevõtte Birdseye Seafoods Inc asutaja. Ettevõttes tegeleti algselt kalafilee külmutamisega.

Kiirkülmutusprotsessi käigus ei kahjustu külmumisprotsessil toidu kvaliteet ning seetõttu saab tänapäeval turvaliselt kiirkülmutada liha, linnuliha ning marju, puu- ja köögivilju. Külmutusmeetodi tõttu ei ole vaja lisada säilitusaineid, kuna kahjulikud mikroorganismid muutuvad madalal temperatuuril passiivseks.

 

KUIDAS KÜLMUTATUD KÖÖGIVILJU ÕIGESTI SÄILITADA?

Sobiv säilitustemperatuur on vähemalt -9,5 kraadi. Nii madalal temperatuuril ei hakka toit riknema. Toidu pikaajaliseks säilitamiseks peaks temperatuur aga olema vähemalt -18 kraadi.

Külmutatud toiduained tuleb pakendada õhukindlalt, nii saab ära hoida toiduainete veetustumist ja takistada lõhnaainete lendumist. Seetõttu tuleb alati veenduda, et sügavkülma tagasi pandud pakend oleks hoolikalt suletud. Poolik pakend tuleb tagasi külma panna võimalikult kiiresti, vältides toidu üles sulamist. Ülessulatatud toiduaineid uuesti külmutada ei tohi, sest nii väheneb oluliselt nende kvaliteet .

 

MIDA KÜLMUTATUD KÖÖGIVILJADEST VALMISTADA?

Külmutatud köögiviljadest saab valmistada maitsvaid suppe, praade, vokiroogi ja hautisi.

Poodidest võib leida erinevaid külmutatud valmistoite nagu näiteks köögivilja-, supi- ja vokisegud, ühepajatoidud, pajaroad. Neist saab kiiresti ja lihtsalt valmistada maitsva lõuna- või õhtusöögi. Köögiviljad sobivad hästi näiteks liha- ja kala kõrvale.

Köögiviljadest saab toitu valmistada mitmel viisil. Kõige rohkem vitamiine säilib, kui toitu valmistada aurutades. Kiiresti valmib roog köögivilju pannil praadides Sealjuures võib külmutatud köögiviljad kohe pannile panna, ilma neid enne ülessulatamata või keetmata. Ahjus saab köögiviljadest valmistada maitsva vormiroa.

Kosutavaks vahepalaks saab kergesti köögiviljadest smuutisid teha. Selleks tuleb köögiviljad blenderisse asetada ja mikserdada kuni moodustub ühtlane segu. Külmutatud köögiviljad sobivad hästi ka näiteks püreesuppidesse.

Juurvilja-vokiroog tofu ja nuudlitega

Tatra-metsaseene panniroog

Indiapärane lillkapsahautis

Köögivilja-pastavorm

Kanavokk

KÜLMUTATUD KÖÖGIVILJADEST MEEDIAS

Terevisioon 03. aprill 2014

Terevisioon 03. aprill 2014

Delfi kasulik 02. detsember 2014

5 fakti, miks süüa külmutatud köögivilju

Külmutatud köögivilju pole mõtet karta: nipid, mille abil neid söögivalmistamisel edukalt kasutada

Külmutatud köögivilju ei tohi enne keetmist või praadimist sulatada

LISAINFO

Toitumine.ee Nutridata – toitumise andmekogu Tervise Arengu Instituut Ülevaade Transparency Market Research külmutatud toodete uuringust – Trendid 2013.-2019. aastal



← Tagasi